به گزارش شهرآرانیوز، مراسم آغاز عملیات تست نهایی مسیر و ایستگاههای فاز یک خط سه قطارشهری مشهد امروز، ۲۶ اسفند ۱۴۰۳، با حضور نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، سیدحسن حسینی فرماندار مشهدمقدس، محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیا(ص)، محمدرضا قلندرشریف شهردار مشهدمقدس، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از مسئولین شهری و استانی برگزار شد.
در این مراسم، محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهدمقدس، بیان کرد: اولین مرکز مذهبی جهان که در آن حرم مطهر توسط قطارشهری مستقیماً سرویسدهی خواهد شد، مشهد است.
وی اظهار کرد: امروز تست نهایی را انجام میدهیم تا به این سمت برویم که در دهه کرامت با حضور رئیسجمهور و مقامات عالی کشوری، استانی و شهری این خط را زیر بار ترافیک ببریم.
شهردار مشهد گفت: یکی از مهمترین بخشهای خط سه قطارشهری و در واقع کل خطوط، این ۶ کیلومتر از پایانه مسافربری تا میدان شهدا است که به زائران سرویسدهی میکند. میدان شهدا بزرگترین جزیره ایستگاهی کشور است که در آن، خطوط یک، دو، سه و در آینده خط چهار با هم تبادل دارند.
قلندرشریف افزود: در خط سه مترو، سه ایستگاه آماده است، پلهبرقیها نصب شده، تأخیر در بهرهبرداری به دلیل تأخیر هشتماهه در تأمین اوراق مشارکت بوده و همچنین بحث ناترازی و تعطیلی کارخانهها موجب تأخیر در ورود پلهبرقیها شده است. پلهبرقیها همه وارد شده و تعداد کمی در میدان شهدا باید نصب شود. پلهبرقی ایستگاه سلامت نیز وارد مشهد شده است.
شهردار مشهد با بیان اینکه مشهد طبق طرح جامع حملونقل، دارای چهار خط قطارشهری است، عنوان کرد: از دهه ۷۰ عملیات اجرایی خطوط قطارشهری شروع شد و در دوره سوم شورای شهر، خط یک به بهرهبرداری رسید. در دوره چهارم خط دو عملیاتی و بهرهبرداری شد. خط دو در دوره ششم تکمیل نهایی میشود. سال گذشته، ایستگاه الندشت را بهرهبرداری کرده و پدافند غیرعامل، پلههای فرار و دودکشها را تکمیل کردیم. ایستگاه سلامت بهزودی زیر بار ترافیک خواهد رفت و آن محدوده بیمارستانی به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: مسیر خط سه از شهرک ابوذر شروع میشود و به الهیه میرسد. اکنون دستگاه حفار در قاسمآباد قرار دارد. خط چهار نیز از شهرک شهید رجایی شروع میشود که انشاءالله در آینده شهرک شهید باهنر را نیز وصل میکنیم. این خط در حال حفاری است. الان حفاری از شهرک مهرمادر شروع شده و نزدیک میدان شهدا هستیم. تا پایان دوره، حفاری خطوط سه و چهار به اتمام خواهد رسید.
قلندرشریف بیان کرد: سال گذشته حفاری هر کیلومتر قطارشهری ۳۰۰ میلیارد تومان بود و اکنون حفاری ۴۰۰ میلیارد و ساخت هر کیلومتر ۳۵۰۰ میلیارد تومان است. از قرارگاه خاتمالانبیا(ص) و در رأس فرماندهی آن، سردار عابد و سردار رحمانی معاون ایشان تشکر میکنم. قرارگاه خاتم بدون هیچ چشمداشت مادی کار میکند و قرار است همیشه صدها میلیارد از ما طلبکار باشد.
شهردار مشهد با اشاره با اینکه با این ۶ کیلومتر فاز یک خط سه، ۲۱ کیلومتر خط قطارشهری آماده داریم، تصریح کرد: مهمترین بخش خط سه و در کل چهار خط، همین ۶ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری است. اولین مرکز مذهبی جهان که در آن حرم مطهر توسط قطارشهری مستقیماً سرویسدهی خواهد شد، مشهد است.
وی اضافه کرد: تمام زائران میتوانند از پایانه توسط خط سه، فرودگاه توسط خط یک و راهآهن توسط خط دو در میدان شهدا مبادله مسافر داشته باشند و به حرم مشرف شوند. زائران با سریعترین و ارزانترین حملونقل به حرم مشرف میشوند و ارزانترین حملونقل عمومی کشور در مشهد است. نرخ سال آینده هزینه حملونقل عمومی مشهد از ارزانترین نرخ کشور در سال ۱۴۰۳ باز هم ارزانتر است.
قلندرشریف گفت: در حوزه اتوبوسرانی، ۴۰۰ اتوبوس را عملیاتی کردیم، از ابتدای سال تاکنون، ۱۰۰ اتوبوس و از ابتدای دوره بیش از ۲۵۰ اتوبوس و مینیبوس وارد خطوط شهر شده است. ۴۰۰ دستگاه با اعتبار ۵ همت از منابع داخلی شهرداری بوده و هزینه هر کیلومتر قطارشهری ۵۰ میلیون دلار معادل ۴ همت و نیز ۳۵۰ اتوبوس است.
شهردار مشهد با بیان اینکه معماری ایستگاه بابالجواد(ع) کاملاً ویژه است، عنوان کرد: مشاور حرم طراحی نازککاری و نمای این ایستگاه را انجام داده و یک معماری ویژه و بینظیر است. تولیت آستان قدس رضوی در ایستگاه بابالجواد(ع) عنایت و کمک کردند و مسائل حل شد. یکی از فعالترین پروژهها در حوزه قطارشهری در کشور، قطارشهری مشهد است.
وی درخصوص استقبال از بهار بیان کرد: شهر مشهد با تمام امکانات به صورت ویژه آماده استقبال از زائران است. برنامههای متنوعی تدارک دیدیم و شهرتکانی اساسی انجام دادیم. در حوزه خدمات شهری، فرهنگی و حملونقلی خدمات ویژه ارائه میشود و برای اولین بار باید چهار شبانهروز سرویسدهی قطارشهری و اتوبوسرانی را در ابتدای سال داشته باشیم.